Яндекс.Метрика
Besucherzahler russian girl
счетчик посещений
 
*

Кансультацыя "Гуляем і развіваем граматычны бок маўлення

Агульнае недаразвіццё мовы-гэта складанае маўленчае недаразвіццё, пры якім у дзяцей парушана фарміраванне ўсіх кампанентаў моўнай сістэмы: фанетыкі, лексікі і граматыкі.
Дзеці адчуваюць цяжкасці ў пабудове сказаў, няправільна выкарыстоўваюць прыназоўнікі, адчуваюць цяжкасці ў ператваранні назоўнікаў адзіночнага ліку ў на множны (кольца – «кольцы», пень – «пені»), узгадненні назоўнікаў з лічэбнікамі (пяць качкаў, пяць конеў), няправільна выкарыстоўваюць склонавыя канчаткі, не ўмеюць утвараць памяншальна – ласкальныя формы («домічакк» замест домік). З 6 гадоў дзеці адчуваюць цяжкасці ва ўтварэнні прыметнікаў ад назоўнікаў (хвост ваўка – «ваўчачын»).
Слоўнікавы запас у дзяцей з АНР вельмі бедны. Дзеці не могуць назваць месяцы, поры года, дрэвы, грыбы, ягады, не ўсе называюць дзіцянятаў жывёл. Усе гэтыя парушэнні могуць стаць прычынай цяжкасцяў у засваенні школьнай праграмы. Таму фармараваць лексіка-граматычны бок мовы трэба яшчэ ў дашкольным узросце. Усе парушэнні лексікі і граматыкі патрабуюць працяглай (на працягу 2-3 гадоў) карэкцыйнай працы і пільнай увагі да мовы дзяцей не толькі з боку спецыялістаў (выхавальнікаў, настаўніка-дэфектолага і інш.), але і, у першую чаргу, з боку бацькоў, бо менавіта вы з'яўляецеся для дзяцей аўтарытэтам і прыкладам для пераймання.
У цяперашні час айчыннай прамысловасцю выпускаецца вялікая колькасць настольна-друкаваных гульняў для развіцця мовы дзяцей, некаторыя гульні можна вырабіць сумесна з дзіцем, што зробіць вашы зносіны з ім больш цікавым, пазнавальным і эмацыйна насычаным. Акрамя таго, з дзіцем можна проста "гуляць у словы" па дарозе дадому або ў дзіцячы сад. Важна, каб усе гульні з дзіцём праходзілі ў атмасферы добразычлівасці і зацікаўленасці, неабходна заахвочваць любыя, нават самыя маленькія яго поспехі. Звяртаем Вашу ўвагу на тое, што не рэкамендуецца паўтараць маўленчыя памылкі дзіцяці падчас гульні. Лепш будзе, калі вы проста скажаце: "няправільна", "не так сказаў" - і прапануеце правільны варыянт адказу.


Кансультацыя "Гуляем і развіваем граматычны бок маўлення


















Гульні для фарміравання слоўніка і граматычнага боку мовы.

1. «Здагадайся, што гэта» - дарослы апісвае які-небудзь прадмет, называючы як мага больш яго прыкмет, дзіця павінна здагадацца, аб чым ідзе гаворка. Напрыклад: гэта садавіна, ён спелы, круглы, салодкі, румяны, сакавіты, з яго вараць кампот, робяць джэм і варэнне (яблык). Паступова трэба прыцягваць дзіця да загадванне такіх загадак.
2. Гульня з мячом «Скажы наадварот» - дарослы кідае мячык і называе любы прыметнік ці дзеяслоў, дзіця павінна назваць слова супрацьлеглае па сэнсе: добры-злы, прыйшоў-сышоў, кінуў-злавіў, шырокі-вузкі.
3. «Скажы ласкава». Вы кажаце дзіцяці: "сёння да нас прыйшоў нябачны гном-малютка. У яго ёсць чароўная палачка. Усе прадметы, да якіх ён дакранаецца, адразу ж становяцца маленькімі. Шафа ператвараецца ў шафку, крэсла - ... ».
4. «Хто падбярэ больш слоў». Дзіця павінна назваць як мага больш слоў, адказваючы на пытанні:
- Што можна пашыць? (Сукенку, паліто, сарафан, кашулю і г. д.)
- Што можна надзець на галаву? (Шапку, капялюш, панаму, кепку і г. д.)
- Што можна завязваць? (Шапку, шалік, шнуркі, хустку, банцік і г. д.)
5. Гульня «Мой, мая, маё, мае» - удзельнікі гульні павінны назваць прадметы, пра якія можна сказаць "ён мой" (мой аловак, мой мяч, мой мішка і г. д.); "яна мая" (мая лялька, мая машына, мая сумка і г. д.)
6. «Перастаноўка» - усе члены сям'і збіраюцца разам і «вырашаюць зрабіць перастаноўку». Кожны удзепльнік распавядае (можна і маляваць), дзе будзе знаходзіцца той ці іншы прадмет мэблі: тэлевізар на тумбачцы ў правым далёкім куце, злева ад яго – шафа з кнігамі і г .д. Вітаюцца любыя варыянты, нават тыя, якія не вельмі рэалізуюцца, галоўнае, каб сказы будаваліся правільна.
7. «Што ў чым захоўваецца?». Падчас сервіроўкі стала да вячэры, мама просіць дзіцяці падаць цукарніцу, а затым кажа: "Чаму цукарніцу так назвалі? Правільна. У ёй захоўваецца цукар. У чым захоўваюцца цукеркі, сухары, іголкі?». Паспрабуйце ўспомніць разам з дзіцем як мага больш слоў з суфіксам –ніц. Знайдзіце словы, якія не падыходыходзяць пад гэтае правіла ( маслёнка і інш.)
8. «Ядомыя словы». Мама разам з дзіцем знаходзіць "ядомыя" словы ў баршчы, у кампоце, у салаце і г. д.
9. «Варым варэнне, робім сок». Купляючы ў краме прадукты, высветліце, які сок хацела бы купіць ваша дзіця. Стоячы ў чарзе, ўспомніце з якіх ягад і садавіны яшчэ робяць сокі і як яны называюцца. Сапраўды гэтак жа можна абгаварыць і назвы джэмаў, варэння і нават каш.
10. «Адзін-многа»
Мэта: засваенне ўмення ўтвараць словы ў множным ліку.
Прыкладны маўленчага матэрыялу:
шар... (шары)
камар... (камары)
грыб... (грыбы)
шафа... (шафы)
11. "Чаго шмат?»
Мэта: засваенне ўмення ўтвараць назоўнікі ў родным склоне множнага ліку. Апельсін-шмат апельсінаў;
лялька-шмат лялек;
грыб-шмат грыбоў;
аловак-шмат алоўкаў;
ручка-шмат ручак.
12. «Палічы».
Мэта: практычнае засваенне дапасавання назоўнікаў з лічэбнікамі.
Дзецям паказваюцца малюнкі з выявай некалькіх прадметаў, і прапануецца злічыць іх.
Узор адказу:
адзін шар, два шара’ы, тры шары, чатыры шары, пяць шароў.
Прыкладны маўленчай матэрыял: грыб, крэсла, лялька, машына, сшытак, пяро, вядро, кола.
13. «Падумай і назаві».
Мэта: практыкаванне дзяцей ва ўтварэнні прыметнікаў ад назоўнікаў.
Прапануем дзецям даць словамі правільныя вызначэнне.
Узор адказу: Калі на кашулі бруд, то кашуля брудная. Пры цяжкасці задаецца пытанне " якая?"("які?»).
Прыкладны маўленчга матэрыялу:
Калі на вуліцы вельмі холадна, то дзень ...
Калі на вуліцы шум, то вуліца ...
Калі чалавеку спадарожнічае поспех, то чалавек ...
Калі ў чалавека талент, той чалавек ...
svadebnet.ruknig5.ru
Уважаемый посетитель, Вы зашли на как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
Информация
Комментировать статьи на нашем сайте возможно только в течении 30 дней со дня публикации.


Опросы

^

Я люблю свою школу, потому что:...

Люблю узнавать что-то новое.
В нашей школе очень хорошие учителя.
У меня много друзей.
Интересные и увлекательные уроки.
Праздники Беларуси

Величайшая слава не в том, чтобы никогда не ошибаться, но в том, чтобы уметь подняться каждый раз, когда падаешь. (Конфуций)
Отдел образования, спорта и туризма Свислочского РИК
Besucherzahler
счетчик посещений